Tuesday, November 20, 2007

.:: get [HURT] ::.

cmne yer nk mulakn cite nih...??ni sume mende yg da lame blalu tp still aku save dlm memori aku..bl ingt blik, its makes me cry... :(

...................................................................



kisah [AKU].........

ada 1 ari dl...pg kalu aku tak silap...aku kat dapur..lupe lak ape aku buat time tu sbb mende nih da lame sgt blalu...time tu aku pegang botol yg dlm dia ada minyak masak..botol kaca...n time aku pgg tu, botol tu licin sgt..suddenly, botol tu cm tlepas dr tgn aku n aku try gak nk amiknyer..tp botol tu last2nye thempas gak kat lantai..n time nk smbut botol tu aku xprasan cmne la tgn aku ni bleh tbelah sbb kene kaca botol tu..i get hurt!!byk darah yg kuar..aku nangis...nangis..n nangis...sakit sgt..tuhan jer yg tau...

bayie, my eldest bro pon smpai kat dapur...agaknye dia dengar aku nangis..dia tkejut..n cecepat balut tgn aku yg kene kaca tu ngn kain buruk...luka tu takdela besa sgt tp agak dlm gak...antara jari telunjuk n jari hantu aku tbelah...ermmm so hurt!

pas jer balut tgn aku, bayie pon bt decision bw aku p klinik yg jauhnyer 2km dr umah aku....time tu kitorg ni org susah..takde pengangkutan..yg ada juz beskal buruk jer...beskal tu la yg bayie bw p sek tiap2 ari n bw aku gak...dgn kudrat dia yg ada, dia kayuh beskal tu bw aku p klinik...laju sgt bayie bw...n smpai jer kat bukit, bayie turun n aku still dok kat tmpt duduk blakang tu smbil nangis...laju bayie tolak beskal..msti bayie letih sesgt....tp dia gagahkan jugak utk adik dia yg sorg ni....

smpai je kat klinik, bayie bw aku msuk n trus jmpa doc..time tu doc tgh jahit tgn budak yg luke gak, kat siku..tp budak tu xnangis pon aku tgk...myb kat siku tu bah. kulit, tak rase sakit sgt kot...tp seingat aku la, time kat klinik tu akula yg plg kuat nangis!pas jerk budak tu siap kene jahit, doc pon pgil aku lak...tgk tgn aku yg luka tu n dia wat kputusan yg luka aku tu pon kene jahit gak...so i get nervous n btambah kuat la aku nangis...aku tak nak! tp abg aku stuju gak..myb taknak nnt luke tu bnanah or wat else......

tibe ms utk mjahit...cisss, cm jahit baju la pulak!1st, abg n doc tu baringkan aku kat ats katil klinik tu...n aku npk doc tu da pgg mende ape ntah, yg pasti tu la jarum untuk jahit luka aku nih...jarum cm mata kail skit tp besa...so, stat la xtvt mjahit luke aku..aku pon pe lagik, MERAUNG la skuat ati aku!waaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
erm aku kene 2 jahitan jer time tu tp sakit dia xtau nk kate cmne....SAKIT SGT!!!

pas siap jahit n amik ubt..bayie bw aku blik..mulala kayuhan dia...dlm pjalanan tu, aku tak benti nangis....mmg dedulu aku ni kuat nangis!cian bayie, msti letih...smpai la aku kat umah..dr stat luka smpai la ke mlm, aku keje nangis je...kalu ikutkn leh kering gak la takungan air mate aku ni...mak blik keje snja tu..stat r pujuk aku...aku nangis smpai tetido..n mak owez ada sblh aku....bl aku tjaga, aku smbg blik nangis...luka tu bdenyut2

erm...cian bayie, mak n my famili..susah payah time aku sakit...aku bebetul hargainya....bayie, thanks again...smpai skng aku ingt pristiwa ni...bl tgk jer tgn aku ni, aku msti tringat blik sume mende yg blaku dl...

.....................................................................
kisah [ MAK ]....

cian mak aku..dr dl hdup dia susah memanjang...nk besakan anak2, byk pngorbanan yg dia lakukan...hah feel like 2 cry..sob sob! :'( susah yg dia tnggung, dia sorg yg tau..dia takkan share ngn org lain..dia simpan dlm2 nun jauh kat sudut ati dia....mak, im really proud of u...

once upon a time, mak p kebun tuk noreh getah cm biasa ngn abh...pepg lagik my parents da p kebun..kalu aku dok umah, aku msti dok kat tepi pintu n tggu mak lalu kat jalan dpn umah aku tu...tggu tuk lmbai mak p keje...aku ngn my second sis, alang akan owez bt cmtu time mak p noreh...mak msti akan toleh n bls blik lambaian kitorg smbil senyum....tak sume org bpeluang wat cmtu, rite?

cm biasa before mak go to work, dia akan sediakan bekfes tuk ank2 dia n she will leave us a lot of message...slalunye mak msti pesan kat aku, "nnt kemas umah yea..sapu smpah kat luar tu...teh, bsuh kain dlm mesin tu, mak da letak breeze da"....kekdg mak suh p bli lauk utk tgh ari...memcm la...hehe...insyaallah aku slalunyer akn siapkn sume tu..n mndi last skali bl keje aku da setel...hahahaha......

.....tup tap tup tap..ms pon blalu..mak n abh blik la dr noreh....n dat day i get shock when i c jari mak kene balut ngn kain yg abh guna utk balut pisau getah n ade darah..baju mak n abh pun penuh darah...i really want to know wat happen to my parents dat time...n then, lepas tnye kat mak, mak pon ckp, "td time mak noreh kene pisau getah tu, pisau tu tajam sgt".....mak tetoreh tgn dia...i dont know how it happen....aku tnye lagik, "sakit tak mak?" walaupon aku tau msti skit sesgt! n mak cm biasa akan cakap kat anak2 bl dia skit, "ala sikit je la, tak sakit pon..ms kene td sakit la"....erm...air mata mula nk gugur time tu tp aku tahan....xmo nangis dpn mak...

mak buka kain yg balut tgn dia tu...dia nk tunjukkan luka kat jari dia tu kat aku...ya Allah, daging kat hujung jari mak da tpotong abis!sakitnya ya Allah..nape msti mak yg kene sume tu..mak da letih wat keje....nape msti mak, ya Allah???aku suh mak p mandi...mak pon mndi n pas dia mndi, dia pesan kat aku, "nnt basuhkn bju mak yg kene darah tu"....i said "ok".....

aku basuh bju mak n bju abh skali....byknye darah...air yg rendam baju tu pon da btukar wane merah..bau darah da mula penuh dlm bilik air tu...aku rase cm nk muntah..aku tak tahan ngn bau darah...n rase cm nk pitam plak...tp aku usahakn gak basuh bju tu smpai hlg kesan darah...aku nangis time basuh...byk darah mak ilang arini psl nk cr sesuap nasik utk kami skluarga....cian mak!

mak gagah gak nk masak 4 ur lunch..time tu aku tak arif lgik bab msak memasak ni...aku juz tolong ape yg patut je...mak pon msk simple je aritu n kami sume faham.....

MAK, besarnya pngorbananmu...tabahnya kau wahai ibu....time kasih mak!!really proud of u........

.......................................................................
kisah [ BAYIE ]

kring...kringg...krinnggg...tpon umah bebunyi...at noon...abh yg angkat tpon time tu..aku kat dlm bilik..mak kat bilik air...tetibe aku dgr sore abh cam glabah jerk..aku pon kuarla, tgk pe jadi...juz dok kat tgga, tggu abh abis bckap ngn org dlm tipon tu...n pas abah letak tpon tu, aku tgk ada air jernih yg mngalir kat pp dia..aku bebetul nk tau ape yg tjadi skang ni..n aku pon rush p tnye abh....abh kate, "bayie ko xcident!!!".... gang!tkedu aku jap pas dgr pe yg abh katakan tu..aku bebetul tkejut..n aku pon join abh nangis...btalu2 soaln aku tnye kat abh..cmne bayie leh xcident..ngn ape dia xcident..kat mane dia xcdent...teruk ke tak...skang ni dia kat spital mane....keadaan kat umah tu mmg kelam kabut pas dpt je brite sedih tu..memcm da yg bmain kat fkiran nih...juz tggu mak kuar dr blik air jer...n we will discuss....

bayie ondaway nk blik kg time tu....dia konvoi ngn kwn dia nk blk kg naik moto....3 biji moto...kitorg happy sesgt kalu bayie nk blik sbb bayie jarang dpat cuti n jarang blik kg...kepulangan dia mmg dinantikan especially oleh mak...

after mak msk umah je, abh btau mak..n sesame nangis lagi...xpenah lg dlm famili kitorg yg xcident cmni...its really hurt...so we decide, g perak time tu gak..stat la kemas pe yg ptut tuk bw g sana...mak bw lebih bju, ne la tau kene stay kat hosp tu lak..so aku pon nk gak teman mak...aku bw bju byk gak...time tu gak, mak rush tipon sedara mara yg blah kl n ke atas n adik bradik aku yg lain inform mende nih...sume tkejut...siap je kms brg ape yg ptut, kami pon btolak la nk p sana..dlm kete, memsing dgn fikiran msg2....aku tak henti bdoa, mg bayie tak pape...aku tau, mak abh n adik bradik aku yg lain pon bdoa gak...

smpai je kat perak, kitorg tggu andak...andak biasa ngn perak ni sbb dl dia stay kat ipoh...so andak la yg bw aku ngn famili aku ni kat hospital tu...smpai je kat hospital tu...kitorg jmpa kak iput n kak roha sfamili(ankbuah mak), andak sfamili (abg mak), abg nasry n akak....sape lgik yer..xingt da...kluarga blah abh dari kedah time tu ondaway p spital tu gak....

kitorg pon rush la p kat wad bayie dtmpatkan...ya Allah, sungguh besar dugaan Kau berikan....mak bkejar p kat bayie, mak peluk cium ank sulung dia...mak nangis teresak2...xsnggup tgk ank dia cmtu....kami pon cmtu gak!bayie senyum jer....senyum dlm kesakitan....sedih sgt tgk bayie..muka dia sembab sgt...pgelangan tgn dia patah teruk...bwh hidung dia tbelah smpai leh tgk gusi kat dlm...doc da jahit bwh hidung tu...bwh hidung tu tbelah sbb kene cover helmet...tgn dia patah tak tau la sbb ape...myb thempap ngn moto....

kwn bayie yg sm keje kat tldm ada jg dia time tu...thanks sbb sudi take k my bro....cher n pak lang sfamili dr kedah pon smpai...da dok bebincang, kitorg decide nk bw bayie blik..kalo leh dok kat spital seremban lak sbb dkt la jgk ngn umah...so andak uruskan sume psl tu..andak polis myb bleh wat prosedur pndah spital tu senang skit kot...da jmpa doc sume n doc izinkan bayie leh blik umah terus kalu dia nak....em tak jadi la pindahkn bayie kat spital semban tu, trus bw blik umah jer..hari yg sama kitorg gerak blik umah....

byk kali benti time bw bayie blk sbb takut bayie letih dok dlm kete...agak2 da tgh mlm cmtu br la kitorg smpai umah...n serve kan tmpt tdo utk bayie...bayie pon tdo n sume tdo pastu..keletihan n tkejut....

time tu aku mmg ade je kat umah...bayie dpt cuti about 1 month...so dia dok kg je...agaknye time ni Allah nk bg aku peluang tuk bls jasa bayie..pepg pas bayie bgn..aku akan btkan milo n bekfes utk dia...milo dia tu msti pekat sgt2 sbb bayie tak suke minum milo yg cair je..aku pon tak suke gak!!pas je dia minum, aku panaskan air n sediakn air utk lap bdn dia nnt....aku akn lap stat dr muka dia smpaila kat ujung kaki dia...kekdg aku basahkn sikit rmbut dia ngn air....bl lap muka dia, aku msti rase sedih sesgt....sedih tgk pe yg tjadi kat abg aku....slow2 lap tkut dia sakit plak nnt...alhamdullillah aku dpt buat tu sume dgn sebaiknya...hari2 aku bt bnda yg sama....

aku pon slalu gak teman bayie p bt theraphy utk pegelangan tgn dia tu kt spital semban...sian bayie, dl doc ade ckp myb dia takleh gerakkan pegelangan tu cm org normal..ibu jari dia pon kurg bfungsi skit...tgn kanan lak tu..bkn dia sorg je yg risau, kami skluarga pon risau gak..tp alhmdulillah bayie tabah...memcm cr kitorg bt tuk make sure tgn dia tu ok blik....skang ni tgn dia tu da ok skit..alhmdulillah ya Allah...

p/s: ya Allah, mungkin ni slh 1 cara Kau nk hapuskan dosa2 kecil kami...Ya Allah, jadikanla kami skeluarga ini sorg hmbaMu yg tabah agar kami dpt harungi semua ujian yg Kau berikan dgn hati yg tenang dan pasrah...sesungguhnya Kau la Tuhan yg Maha Pengampun lg Maha Mengasihani..amin....

1 cOmmEnt:

Anonymous said...

sedih la cite ko ni..